חופשה רגועה במקסיקו הפכה לסיוט עבור תייר הולנדי לאחר שהוא חויב ב-1,700 שקלים עבור שני משקאות ושקית צ'יפס, סכום שאמור היה לעלות 17 שקלים בלבד. כעת, למרות טענות על הונאה אפשרית, הבנק שלו סירב להחזיר את הסכום.

התקרית התרחשה לפני יותר מחצי שנה בזמן שהאיש נפש במקסיקו, כאשר באחד הימים הוא ניגש לחנות כדי לקנות שתייה וחטיף. כדי לשלם על המצרכים הוא השתמש בכרטיס האשראי שלו, שהונפק על ידי הבנק ההולנדי Rabobank, על סכום של 310 פזו מקסיקני. עם זאת, חשבונו של התייר חויב בסכום של 31 אלף פסו, פי מאה מהמחיר שהיה עליו לשלם.

קנקון מקסיקו ערב  (צילום: Fotos593, shutterstock)
התייר הגיע לחופשה וחזר הביתה עם חוב גדול על משקאות וחטיף. קנקון, מקסיקו | צילום: Fotos593, shutterstock

לטענת התייר מסוף כרטיסי האשראי הציג בתחילה את הסכום הנכון, והוא חושד שהמוכר שינה את המחיר כשדעתו הייתה מוסחת: "המוכר כנראה הוסיף שני אפסים נוספים לאחר שהצרכן בדק את הסכום, או שמישהו שיבש את המכשיר במכוון כדי שיגבה סכום גבוה יותר", נכתב בתלונה הרשמית. התייר טוען כי לא נהג ברשלנות וכי הוטעה בתואנות שווא. אולם כאשר ביקש להחזיר לו את התשלום, הבנק דחה את תביעתו והוא נותר מתוסכל, ופנה למכון התלונות לשירותים פיננסיים בהולנד.

המכון לתלונות לשירותים פיננסיים בהולנד פסק נגד התייר וקבע כי הנושא המרכזי אינו העובדה שהתבצעה הונאה, אלא האם הלקוח אישר את התשלום. מכיוון שהאיש הזין את סיסמת האשראי שלו ואישר את העסקה, הוא נחשב כאחראי מבחינה משפטית. "הלקוח אישר את התשלום בעצמו בהקלדת קוד ה-PIN שלו. מבחינה משפטית הצרכן הסכים לעסקה ולכן אינו זכאי להחזר כספי", קבע המכון. אם זאת צוין כי הסכום ששילם היה מופרז, וסביר כי האיש לא היה מסכים לשלם את המחיר הזה אילו ידע. עם זאת, המסגרת המשפטית מתמקדת במעשה ההרשאה, ולא בהגינות הסכום.