שבועות לאחר שעיכובים נרחבים ושיבושים בתחבורה האווירית הביאו לראשונה את נמל התעופה הבין-לאומי ניוארק ליברטי לאור הזרקורים, הכאוס נמשך ועכשיו האנשים שמאחורי הקלעים מדברים. מטייסים שנתקעו על מסלול ההמראה במשך כמעט שעה ועד לבקרים שהגיעו לנקודות שבירה רגשיות, המצב בניוארק רק הופך לחמור יותר, וחושף סדקים עמוקים בתשתית ובקבלת ההחלטות של מנהל התעופה הפדרלי (FAA).
"זה היה אסון שמחכה לקרות", אומר פיט קאפיו, טייס בטיסות מסחריות ששיתף בחוויות שלו עם למעלה מ-160 אלף עוקבים בטיקטוק מוקדם יותר החודש. הפוסט הוויראלי הציג שורה של מטוסים שמחכים להמריא בניוארק: "היינו מטוס מספר 27 להמראה", אומר קאפיו. "זה לקח 57 דקות מהיציאה מהשער להמראה". קאפיו, הידוע יותר באינטרנט בשם "הטייס פיט", האשים את התשתיות העמוסות מדי והמחסור בכוח האדם: "זה גורם לפקקים גדולים יותר ממה שראיתי אי פעם", אמר. "זה לא ייאמן. וזה לא ישתפר בזמן הקרוב". אבל הדברים שקאפיו אומר הם רק קצה הקרחון, ומאחורי הקלעים מומחים מזהירים שהתקלות שהנוסעים חווים כעת הם רק ההתחלה.
>> פעם נחתו בנמל התעופה בירושלים תיירים מאירופה - היום הוא אתר פסולת
>> בפער: הית'רו בלונדון הוא נמל התעופה שבו הסיכוי הכי גדול שהמזוודה שלכם תלך לאיבוד
>> "טפשת נתב"ג": זה מה שגורם לכולנו לאבד את הראש בנמל התעופה
מסכים חשוכים, רדיו דומם וכאוס ידוע מראש
בקרי תנועה אווירית ששוחחו עם רשת הרדיו הציבורית האמריקאית NPR ועם מוקדים אחרים תיארו מערכת שלמה שנמצאת במשבר. לאחר סדרה של תקלות במערכות באפריל ובמאי, חלקן נמשכו עד 90 שניות, הבקרים במתקן TRACON (מתקן להכוונת מטוסים המתקרבים ויוצאים מנמלי תעופה גדולים) שבפילדלפיה, שמנהל כעת את המרחב האווירי של ניוארק, הפכו עיוורים, כאשר מסכי הרדאר הוחשכו, מכשירי הרדיו השתתקו והכאוס השתלט: "היינו בהלם מזה שאנחנו חסרי אונים. ואז התחלנו פשוט לכעוס", אומר אחד הבקרים. "הזהרנו את ה-FAA שהמערכת הזו תיכשל".

וכפי שהזהירו הבקרים המערכת אכן נכשלה, שוב ושוב. תוך שלושה שבועות בלבד סבל ניוארק מארבע תקלות תקשורת בפיקוח האווירי. ב-28 באפריל, אחד הכשלים גרם לחמישה בקרים לצאת לחופשה בשל הטראומה והלחץ שחוו. בקר אחד השווה את העבודה ללא מכ"ם או רדיו ל"הליכה בשדה מוקשים ללא גלאי". הסיבה לתקלות נעוצה בהחלטה שנויה במחלוקת משנת 2023 של ה-FAA להעביר את פעילות ה-TRACON של ניוארק מלונג איילנד לפילדלפיה, כשה-FAA ציין חששות לגבי גיוס ויוקר מחיה. עם זאת, המהלך היה פגום בשל אובדן כוח אדם, תכנון לא שלם וטכנולוגיה מיושנת.
במקום לבנות תשתית חדשה, ה-FAA השתמש בקווי נחושת מסחריים של 130 מיילים כדי להזין נתונים, ומומחי טכנולוגיה טוענים כעת שהמערכת הזו לא אמינה ומיושנת. על פי ניתוח פנימי, ההנהלה צפתה כי יהיו כשלים כלשהם, אך במציאות התקלות חרגו בהרבה מהטווח שאותו ציינו תחילה. הפקחים אומרים שהם ביקשו מה-FAA להפחית את נפח התנועה במרחב האווירי של ניוארק כבר לפני חודשים, אך בקשותיהם נדחו עד שאותן תקלות עלו לכותרות: "אנחנו עובדים עם ציוד לא אמין. אנחנו מותשים. אנחנו בוכים בחניון", אומר אחד הבקרים. "אתה יכול לראות את האומללות על פניהם של האנשים".

הנוסעים נוטשים את ניוארק
באופן טבעי ההשפעה על הנוסעים הייתה מהירה. סמנכ"ל הכספים של ענקית התעופה אמריקן איירליינס, דבון מיי, הודה שחלק מהנוסעים חוששים לנסוע מניוארק ומנסים ככל יכולתם להזמין טיסות מנמלי תעופה אחרים. נוסעים בוחרים בלה גווארדיה, JFK ואפילו בנמל התעופה של פילדלפיה כדי להימנע מהכאוס. יונייטד איירליינס, המפעילה כמעט 70 אחוזים מהטיסות בניוארק, חתכה בתחילת החודש 35 טיסות יומיות במאמץ לייצב את הפעילות.
בעקבות אותן בעיות חמורות, חברי הקונגרס האמריקני תקפו את שר התחבורה שון דאפי שניסה להגן על בטיחות המערכת אך הכיר בבעיות שלה: "המפתח הוא לא יעילות אלא בטיחות", אמר למחוקקים. "אבל כן, אשתי טסה מלה גווארדיה". דאפי התחייב לנתב עשרות מיליארדי דולרים כדי לשפץ את תשתית התעופה המזדקנת של המדינה, והתוכניות כוללות התקנת סיבים אופטיים להחלפת קווי נחושת והגדלת שכר הבקרים. אבל התוצאות לא יהיו מיידיות ומגויסים חדשים רבים לא יזכו להסמכה מלאה עד 2026 או מאוחר יותר.

בינתיים ה-FAA הגביל את מספר הנחיתות בניוארק ל-28 לשעה עד 15 ביוני, ולאחר מכן המספר יעלה ל-34 עד אוקטובר. אבל הגבלות אלה זמניות ורבים חוששים שהן לא יספיקו. מומחי תעופה מסכימים שמה שקורה בניוארק הוא מיקרוקוסמוס של משבר תעופה רחב יותר: "המרחב האווירי סביב ניו יורק הוא המורכב ביותר בעולם", אומר הפרופסור לתעופה מייקל מקורמיק. "הכפלנו את מספר הטיסות מבלי להכפיל משאבים או לשדרג טכנולוגיה".
תגובות